Onthaalkiosken: een must voor een efficiënte en kwaliteitsvolle ontvangst in uw ziekenhuis

Elektronische kiosken, de toegangspoort tot het ziekenhuis, komen steeds vaker voor in de ontvangstruimtes van Belgische zorginstellingen. Hun doel? Het traject van de patiënt door het ziekenhuis stroomlijnen, de wachttijden verkorten en de werklast van het personeel met een lage toegevoegde waarde verlichten. Een aantal nieuwe wettelijke, technologische en maatschappelijke factoren zorgden ervoor dat de ervaringen en verwachtingen van patiënten veranderen. Kiosken zijn niet langer een nice-to-have maar meer en meer een essentiële troef om de efficiëntie en de kwaliteit van de zorg en de doorstroming van patiënten in ziekenhuizen te verbeteren.

Een hulpmiddel dat met zijn tijd meegaat…

Sinds enkele jaren bundelen ZORGI, met zijn XKiosk-oplossing, en zijn partners Connecto/3S, de hardware leveranciers, hun krachten om onthaalkiosken op de markt te brengen. Ze beantwoorden aan de behoeften van de sector op het vlak van technologische ontwikkelingen (bv. rond het inlezen van de eID) en zorgen voor een vlotter onthaal van de patiënten. Dit heeft aanzienlijke voordelen voor de zorginstellingen die ze hebben:

  • 100% compatibel met standaardoplossingen voor patiëntenadministratie;
  • Een aangenamere patiënten ervaring;
  • Kortere wachttijden voor patiënten dankzij verbeterde automatisering;
  • Soepeler, veiliger ontvangst voor patiënten en personeel;
  • Minder codeerfouten;
  • Minder werkdruk voor receptiepersoneel;
  • Efficiëntere administratieve diensten.

…en nu een must

Tot een paar jaar geleden werden Kiosken nog gezien als een ‘pluspunt’ in ziekenhuizen, maar niet als een ‘must-have’. Nieuwe wettelijke, technologische en maatschappelijke factoren zijn nu de drijvende kracht achter de groei van kiosken in zorginstellingen en verklaren de populariteit in termen van zowel bestellingen als aantal. Maar wat zijn deze factoren?

1. Wettelijk

Vanaf 2024 zijn ziekenhuizen in principe verplicht om 24/7 de identiteit van patiënten te controleren als ze een derdebetalersregeling willen toepassen. Het RIZIV wil daarmee:

  • een nog grotere garantie bieden dat patiënten de juiste zorg en de juiste behandeling krijgen en dat ze de juiste medische gegevens krijgen;
  • administratieve en factureringsfouten vermijden (efficiëntere samenwerking tussen ziekenhuizen en mutualiteiten);
  • mogelijke fraude bestrijden, waaronder identiteitsfraude door patiënten.

Aangezien het onthaalpersoneel niet 24/7 beschikbaar is, zoals het INAMI voorschrijft, is het noodzakelijk geworden om receptiebalies in te richten om de taken van de administratieve teams over te nemen tijdens de uren dat de kantoren gesloten zijn.

Anderzijds, door de bredere toepassing van het derde betalerssysteem is het niet langer nodig om het zogenaamde “D-formulier” (het zorgattest) voor de verzekeraar of het ziekenfonds mee te geven. Patiënten moeten geen geprint document te krijgen om op te sturen naar hun ziekenfonds. Ze betalen alleen de eigen bijdrage.

2. Technologisch

Ten eerste is betalen aan de kiosk nu direct mogelijk wanneer de patiënt zich registreert. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor ziekenhuizen. Het bezoek kan in veel gevallen direct gefactureerd worden. De patiënt kan direct betalen met zijn bankkaart of PayConiq. Dit is efficiënter en zorgt voor minder administratieve opvolging. Vandaag is meer dan 2/3 van de verkochte kiosken op de Franstalige Belgische markt uitgerust met de terminal.

Daarnaast is het aanbod van hardware de laatste jaren ook gediversifieerd. Vandaag kunnen verschillende types kiosken worden aangeboden aan uw instelling, afhankelijk van de specifieke behoeften.

Ten slotte ontwikkelde ZORGI naast de basiskioskfunctionaliteiten tal van verwante modules om het gamma functies van de kiosken uit te breiden. Zo zorgt de module Wachtrijbeheer en de module Wachtzalen voor een nog vlottere doorstroming.

3. Maatschappelijk

Sinds hun verschijning in de medische wereld hebben kiosken hun adelbrieven verdiend. Ze zijn nu niet alleen een domein van grote expertise, maar ook een bewezen technologie waarin de gezondheidszorgsector het volste vertrouwen heeft.

Bovendien maakt de aanwezigheid van kiosken bij ziekenhuisingangen nu deel uit van de verwachtingen van patiënten. Waarom? Ten eerste omdat ze nu vertrouwd zijn met de aanwezigheid en het gebruik ervan, en omdat de ontwikkeling van dergelijke hulpmiddelen steeds meer in lijn ligt met de alledaagse technologische praktijken.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze onthaalkiosken en hoe ze u kunnen helpen bij het stroomlijnen en optimaliseren van uw patiëntenontvangst? Neem contact op met uw Key Account Manager voor een persoonlijk aanbod.

Geïnteresseerd in onze oplossingen en diensten?

Ontdek hoe ZORGI uw ziekenhuis kan ondersteunen!