Vragenlijsten op basis van AI bij de Brusselse Iris Ziekenhuizen Zuid dankzij de samenwerking tussen Bingli en ZORGI

Comfortabelere en efficiëntere pre-operatieve zorg bieden voor de patiënt én zorgverleners: dat is wat Bingli en ZORGI samen doen door het aanbieden van op AI-gebasseerde dynamische vragenlijsten binnen het Xperthis CARE. Deze innovatieve samenwerking introduceren ze  binnen een pilootproject bij de Iris Ziekenhuizen Zuid in Brussel.

Een gefundeerde diagnose of effectieve zorg begint met een grondige en relevante informatieverzameling. Een essentiële, maar tijdrovende en soms vervelende stap die ZORGI en Bingli willen vergemakkelijken door het integreren van door kunstmatige intelligentie gestuurde dynamische vragenlijsten in het elektronisch patiëntendossier (EPD).

Hoe werken de dynamische vragenlijsten?

Het verzamelen van relevante informatie over de patiënt om optimale zorg te kunnen bieden, begint met het stellen van de juiste vragen. “En om de juiste vragen te kunnen stellen, bootsen de dynamische vragenlijsten die wij hebben gecreëerd het denkproces van een arts na. Hiervoor maken we gebruik van kunstmatige intelligentie“, zegt Tom Van De Putte, medeoprichter en CEO van Bingli.

Hoe werkt dit concreet? Op basis van de reden van het ziekenhuis- of doktersbezoek wordt bepaald welk type vragen gesteld wordt in de vragenlijst. Op die manier genereren de antwoorden van de patiënt sleutelinformatie voor de zorgprofessionals (verpleegkundigen/artsen) waarop zij kunnen handelen. Dit kan bijvoorbeeld informatie zijn rond de diagnose, screening, of te ondernemen pre-operatieve acties.

Om alle controle- en veiligheidsgaranties te bieden, heeft Bingli zijn eigen gevalideerde database (white box) gecreëerd. “De kunstmatige intelligentie die door onze oplossing wordt benut, blijft dus begrijpelijk, verklaarbaar en beheersbaar“, legt Tom Van De Putte uit.

Een pilootproject in de Brusselse Iris Ziekenhuizen Zuid

Bingli en ZORGI hebben samen een pilootproject opgezet bij de IZZ in Brussel, die momenteel Xperthis CARE aan het uitrollen zijn. Hierbij werken ze rond verschillende aspecten:

  • Pre-operatieve evaluatie die een betere ervaring biedt aan patiënten en de chirurgische veiligheid verbetert;
  • Gestructureerde medische anamnese die het proces van het verzamelen van relevante anamnese-informatie (symptomen, risicofactoren, levensstijl, …) op basis van de reden van het bezoek stroomlijnt en verbetert;
  • Besluitvorming ondersteuning dankzij de generatie van een differentiaaldiagnose voor de arts om hem te helpen bij zijn besluitvorming (bijvoorbeeld waarschuwingssignalen);
  • Zorgnavigatie die patiënten helpt de juiste zorg op het juiste moment door de juiste zorgverlener te ontvangen.

Een win-win-win samenwerking

De samenwerking met Bingli in het kader van dit project binnen de Hôpitaux Iris Sud ligt in het verlengde van de ontwikkelingsstrategie van Xperthis CARE.” Licht Stéphane Lefebvre, CEO van ZORGI, toe. “We willen doorgaan met het bouwen van een technologisch ecosysteem van gespecialiseerde oplossingen met een hoge toegevoegde waarde rond een EPD, dat fungeert als centrale bron van patiëntgegevens. Dit alles doen we zonder ooit het belangrijkste uit het oog te verliezen: de toegevoegde waarde die deze synergieën kunnen bieden aan patiënten en zorgprofessionals.

Ook Tom Van De Putte ziet niets dan voordelen voor alle betrokkenen: “Dit project met ZORGI ons opent voor ons de deur naar een breed netwerk van ziekenhuizen die mogelijk geïnteresseerd zijn in onze oplossing. Maar het betekent vooral een belangrijke stap voorwaarts richting de gezondheidszorg van morgen door het gebruik van een technologie die een essentiële gebruikerservaring biedt voor een soepelere zorgverlening.

——————————————————————————————

Over BINGLI

Bingli biedt digitale gezondheidsoplossingen ten dienste van de patiënt en zorgverleners door middel van de ontwikkeling van intelligente dynamische vragenlijsten. Door proactief 70 tot 100% van de typische anamnesevragen die patiënten zouden tegenkomen in de dokterspraktijk te stellen, verbetert Bingli de kwaliteit van de consultaties terwijl het artsen tot 30% van de consultatietijd bespaart. De innovatieve aanpak van Bingli stelt patiënten en artsen in staat om te profiteren van een efficiëntere, effectievere en empathischere zorgervaring.

Over ZORGI

ZORGI begeleidt ziekenhuizen in hun digitale transformatie door oplossingen te bieden voor alle stappen in de ziekenhuiszorgketen: van de opname van patiënten tot de facturatie, inclusief zorg en begeleiding, apotheek, logistiek en financieel beheer, tot en met business intelligence. ZORGI stelt ziekenhuizen in staat zich te concentreren op hun kernactiviteit: het leveren van kwaliteitszorg aan patiënten. Deze missie wordt mogelijk gemaakt door de dagelijkse inzet van meer dan 350 medewerkers, die expertise hebben in verschillende domeinen.

Geïnteresseerd in onze oplossingen en diensten?

Ontdek hoe ZORGI uw ziekenhuis kan ondersteunen!