Wat zijn de elementen van een succesvolle NurseFlow-implementatie?

Medewerkers in de gezondheidszorg besteden veel tijd aan het raadplegen, toedienen en registreren van gezondheidsgegevens. Onze mobiele applicatie Nurseflow vergemakkelijkt deze processen en helpt zorgverleners zich te concentreren op hun hoofdtaak: de zorg voor patiënten. Om u in staat te stellen optimaal te profiteren van alle voordelen en pluspunten van onze mobiele oplossing, volgen hier enkele belangrijke elementen voor een succesvolle implementatie.

Breng uw behoeftes goed in kaart

Aansluiten bij de behoeften van uw gebruikers is de sleutel tot een succesvolle implementatie. Waar mogelijk raadt ZORGI u aan om een Blueprint uit te voeren. Het doel? De exacte omvang van het project vastleggen om:

  • aan te tonen dat de voorgestelde oplossing aan de doelstellingen voldoet en
  • het risico dat het project uit de hand loopt te minimaliseren, zowel voor uw instelling als voor ZORGI.

Tijdens deze workshops brengen we alle behoeften in kaart en bepalen we samen welke stappen we moeten nemen. Vervolgens wordt een scopingnota opgesteld en ter validering voorgelegd. Deze bevat alle informatie over

  • de infrastructuur (Android besturingssystem, Linux …),
  • het type mobiele apparaten: klassieke smartphone (Samsung..) of Specifieke smartphone met barcodelezer (Datalogic /ZEBRA/Honeywell),
  • le Mobile Device Management (beheer van mobiele hardware),
  • ondersteunde business flows,
  • geselecteerde oplossingsmodules,
  • de toepassingsomgeving (licenties en connectoren),
  • de implementatiestrategie (volgorde van modules, definitie van proefeenheden, aanwijzing van ambassadeurs, aanwezig ecosysteem zoals het EPD, lab, de CIO of de ADT/TARFAC-software).

Definieer rollen en verantwoordelijkheden

IT-implementatieprojecten zijn vaak impactvol in termen van tijd, middelen, apparatuur en betrokken mensen. Om ze zo goed mogelijk uit te voeren (tijd, budget, personeel, enz.) is het essentieel de rollen en verwachtingen van alle betrokkenen te verduidelijken. In het geval van NurseFlow zal ZORGI de software leveren en implementeren. De hardware- en infrastructuurdimensies zullen daarentegen onder de verantwoordelijkheid van uw ziekenhuis vallen.

Belangrijke spelers betrekken en mobiliseren

Zorgpersoneel moet vanaf het begin bij het project worden betrokken om ervoor te zorgen dat rekening wordt gehouden met hun behoeften en zorgen. Bij een NurseFlow-implementatie geven we systematisch een demonstratie van de oplossing, de belangrijkste kenmerken en de voordelen ervan aan de betrokken afdelingen, diensthoofden en assistenten. Deze vormen de basis van de interne ambassadeurs van het project. Deze zelfde interne referenten zullen ook de ZORGI-teams ondersteunen bij het beheer van de verandering die gepaard gaat met de komst van een nieuwe oplossing in het ziekenhuis.

Opleiding en ondersteuning van de gebruikers

Opleiding is een essentiële stap in een succesvolle implementatie. Hier werken we met een cascade: ZORGI-experts –> Key-Users/Ambassadeurs –> Eindgebruikers. Afhankelijk van de gebruikte module kan een andere strategie worden overwogen. De opleiding gebeurt op verschillende manieren: aanwezigheid op de werkplek, e-learning, korte werkbladen, tips & tricks en oefeningen in een testomgeving.

Bepaal de omvang van uw project

Zorg er vanaf de allereerste gesprekken met onze teams voor dat u een beeld heeft van wat wel en niet in de offerte is inbegrepen om onaangename verrassingen tijdens het implementatieproject te voorkomen. Bij de aankoop van NurseFlow wordt de hardware (smartphone) of draagbare printers niet door ZORGI maar door externe leveranciers verkocht. De experts van ZORGI kunnen u adviseren over de keuze van het type en het aantal apparaten (volume) op basis van de behoeften van uw instelling. Het ziekenhuis kiest zelf met welke partij ze in zee gaat.

Nazorg

Na de installatie en ingebruikname van de NurseFlow-oplossing biedt ZORGI ook technische ondersteuning. Deze service is 24 uur per dag beschikbaar en biedt u de mogelijkheid om problemen en nieuwe behoeften te melden. Daarnaast levert ZORGI elk kwartaal een nieuwe versie om ervoor te zorgen dat het product blijft voldoen aan de nieuwste eisen in het veld. Deze updates worden gecommuniceerd via ReleaseNotes.

Lees meer over ZORGI

Om meer informatie over onze mobiele oplossing te krijgen, ga naar onze NurseFlow product pagina of raadpleeg onze ZNA Case.

Klaar voor een nieuwe mobiele reis met ZORGI? Neem contact op met uw Key Account Manager voor een persoonlijk aanbod.

Geïnteresseerd in onze oplossingen en diensten?

Ontdek hoe ZORGI uw ziekenhuis kan ondersteunen!