Clinique Saint-Luc Bouge schakelt versnelling hoger en optimaliseert facturatie met OAZIS, de ADT/Tarfac van ZORGI
Volgens een studie van de Universiteit Gent (2018) biedt correcte en tijdige facturering ziekenhuizen meer financiële gezondheid. Bij de keuze voor een nieuwe ADT/Tarfac-oplossing, kwam de directie van de afdeling Administratie, Facturatie & Controlling van Clinique Saint-Luc Bouge met zeer specifieke vragen bij ZORGI terecht, leverancier van de OAZIS ADT/Tarfac OAZIS-oplossing. Maar hoe draagt OAZIS bij tot een gezond, correct en efficiënt factureringsproces.
Het volledige proces van patiëntenzorg, van opname tot ontslag, via de facturering van medische verrichtingen en de facturering van het verblijf van de patiënt, is beladen met vervelende administratieve taken met weinig toegevoegde waarde. Die kunnen leiden tot menselijke fouten van het personeel en zo de productiviteit en de efficiëntie van de zorginstelling verminderen. Om deze hindernis te overbruggen, maar ook om te voldoen aan de eisen van zowel de beslissingsorganen als de patiënten (zoals bijvoorbeeld een voorafgaande raming van de verblijfskosten) koos het Clinique Saint-Luc Bouge voor de tool ADT/Tarfac OAZIS van ZORGI.
Een goede oplossing
Isabelle Wertz, directeur van de afdeling Patiëntenadministratie, Facturatie & Controlling:
“De keuze voor OAZIS is weloverwogen. Er werd intern overlegd over de gevolgen die veranderingen voor bepaalde gebruikers kunnen hebben. Als econoom wilde ik zeer specifieke bewerkingen kunnen uitvoeren, zoals bijvoorbeeld een kostenberekening of gegevensexport. We hebben lang geaarzeld tussen twee concurrenten en het IT-aspect heeft de doorslag gegeven, met name de flexibiliteit van de parametrisering in OAZIS.”
“Dankzij OAZIS kunnen we onze factureringstijd aanzienlijk verkorten met een foutenpercentage van minder dan 1%.” – Isabelle Wertz, Directeur Patiëntenadministratie – Facturatie & Controlling.
Étienne Leruste, Project Manager OAZIS bij ZORGI:
“Het succes van een dergelijk project ligt niet enkel in het zuiver technologische aspect, maar ook in de betrokkenheid van de klant bij zijn eigen implementatieproces. De klant kan onze oplossing aanpassen aan zijn/haar behoeften, deze afstemmen en zich volledig toe-eigenen.”
Isabelle Wertz bevestigt:
“De kennis van de parameters en de actieve deelname van de teams aan de configuratie van de software maken het mogelijk om ongemakken en eventuele coderingsfouten in een later stadium te voorkomen. De beschikbaarheid van de ZORGI-medewerkers is een enorm pluspunt, ze hebben aandacht voor onze behoeften en dat maakt dat het project goed verlopen is.”
Minder dan 1% foutenpercentage dankzij OAZIS
Na meer dan vijf jaar onze ADT/Tarfac-oplossing OAZIS te gebruiken, belicht Isabelle Wertz verschillende positieve punten wanneer haar gevraagd wordt of ze vindt dat ze de juiste keuze heeft gemaakt door voor de software te kiezen.
“Allereerst waren mijn team en ik rechtstreeks betrokken bij het implementatieproces van ZORGI. Daarnaast zorgt OAZIS er nu voor om onze factureringstijd sterk te verminderen met een foutenpercentage van minder dan 1%. OAZIS biedt ons ook genoeg onafhankelijkheid en autonomie bij het dagelijkse gebruik van het product, waardoor wij een werktempo kunnen bepalen dat is aangepast aan de verschillende afdelingen. Tenslotte vergemakkelijken de user groups de uitwisseling tussen gebruikers en bieden ze de mogelijkheid om “gepersonaliseerde” opties te kiezen. Vandaag zou niemand nog terug willen gaan.”
De facturatie van Clinique St-Luc Bouge in enkele cijfers:
- Aantal bedden: 302
- Aantal ziekenuisopnames per jaar: 17 162
- Aantal artsen: 191
- Aantal administratieve personeelsleden: 184
- Aantal consultaties per jaar: 146 210
- Conventionele hospitalisatiedagen: 100 354
- Jaarlijkse omzet: 158.000.000€
- Aantal verzonden facturen per jaar: 50.000 hospitalisatiefacturen & 192.000 externe facturen