Ziekenhuis Geel met Kamerreinigingsmodule

Vlotte kamerreiniging in Ziekenhuis Geel dankzij digitale tool van ZORGI

Sinds kort maakt Ziekenhuis Geel gebruik van de Kamerreinigingsmodule van ZORGI, een slimme planningstool om de schoonmaak van kamers beter en efficiënter te organiseren. Via een tablet of smartphone krijgen schoonmaakmedewerkers automatisch een melding als een patiëntenkamer gepoetst kan worden. Van zodra ze klaar zijn met poetsen kan de kamer onmiddellijk vrij gegeven worden. Gedaan dus met telefoneren of nodeloos wachten. De kamerreinigingsmodule zorgt voor een vlottere communicatie tussen de verschillende diensten. Makkelijk. Efficiënt. Optimaal.

Eenvoudig en overzichtelijk

De kamerreinigsmodule werkt eenvoudig:

    • De verpleegkundige sluit het patiëntendossier af en tegelijkertijd ontvangen de poetsmedewerkers een oproep op hun tablet.
    • De poetsmedewerkers zien welke bedden ze moeten schoonmaken, en welke dringend zijn.
    • Een poetsmedewerker wijst een kamer toe aan zichzelf, zodat de andere collega’s weten wie voor welke kamer zorgt. Verwarring en dubbel werk zijn op die manier uitgesloten.

“Het verschil met de oude werkwijze kan niet groter zijn. Voordien telefoneerden verpleegkundigen naar de poetsdienst om door te geven welke kamers gereinigd moesten worden. Die telefoontjes kwamen van verschillende verpleegafdelingen, op verschillende momenten en vaak door elkaar. De poetsmedewerkers moesten alles bijhouden met pen en papier. Daardoor hadden ze geen overzicht en geen idee van de prioriteit die aan bepaalde bedden moest gegeven worden”, zegt Hubert Kerstens, manager facilitaire diensten van Ziekenhuis Geel. “Dankzij die nieuwe toepassing krijgen onze poetscollega’s een pak minder telefoontjes en kunnen ze aangenamer werken.”

Resultaat: vlottere opname van patiënten

Ook voor de  opname van nieuwe patiënten is deze OAZIS-toepassing een hele verbetering.

“Vanaf het moment dat onze collega’s van de poetsdienst een kamer beginnen te reinigen, krijgen wij een automatische melding”, vertelt Nick Hannes, diensthoofd Opname van Ziekenhuis Geel. “De communicatie tussen ons en de diensten onderling verloopt vlotter. Er is minder verwarring en er wordt minder tijd verspild aan onnodige telefoontjes. Maar het belangrijkste voordeel is ongetwijfeld dat onze nieuwe patiënten nu minder lang moeten wachten en sneller naar hun kamer kunnen.”

Vlotte integratie met bestaande OAZIS-toepassing

“De schoonmaakmodule is een standaardoplossing die eenvoudig kan gekoppeld worden binnen de bestaande processen van het ziekenhuis.” legt Fabienne Wierinck, projectleider bij ZORGI uit. “Er is heel wat mogelijk qua instellingen. Bij de implementatie bekijken we samen met het ziekenhuis hoe de module kan ingesteld worden om de schoonmaakmedewerkers maximaal te ondersteunen en de samenwerking tussen de diensten vlotter te laten verlopen. Het ziekenhuis kiest ook zelf hoe ze de schoonmaakmedewerkers wil laten werken met de oplossing: via tablet, smartphone of laptop. Na de opstart van de module kijken we ook met het ziekenhuis wat de ervaring is van de verschillende betrokkenen en waar er naar de toekomst toe nog zaken kunnen verbeterd worden.”

Naast Ziekenhuis Geel werken ook Sint-Lucas Brugge, AZ Damiaan Oostende, UZ Gent, GZA, Maria Middelares Gent en Sint-Vincentius Deinze al met deze module. Wil je meer weten? Bekijk dan alvast dit filmpje en contacteer uw accountmanager voor meer informatie.

Geïnteresseerd in onze oplossingen en diensten?

Ontdek hoe ZORGI uw ziekenhuis kan ondersteunen!